18 marzo 2012

Le prime del 23 marzo 2012: Agent Vinod

Agent Vinod è l'attesissimo film d'azione diretto da Sriram Raghavan e interpretato da Saif Ali Khan e Kareena Kapoor. Pritam firma la colonna sonora. Fra i brani che la compongono, incuriosisce I'll do the talking tonight, rielaborazione della nota canzone Rasputin dei Boney M., per la quale la produzione di Agent Vinod ha regolarmente pagato i diritti. Kareena si offre in una coreografia di stampo classico in Dil Mera Muft Ka, mentre Saif sembra divertirsi un mondo nella visualizzazione di Pyaar Ki Pungi. Trailer.

Aggiornamento del 7 novembre 2019: vi segnalo l'intervista concessa da Saif Ali Khan a Mayank Shekhar, pubblicata oggi da Mid-Day. Saif Ali Khan: When my father died, Pataudi Palace got rented:
'[Referring to Sriram Raghavan's] Agent Vinod, that you wanted to make?
I made a mistake. I thought Jack Bauer from 24; so why not an Indian Agent Vinod? Apart from a complicated script, we missed out on the character's 'Indianness'. This guy was looking bit too western - dinner-jacket, suaveness. He should've been wearing chashma, holding a ball-pen...
Did you decide to shelve the film during its making?
No, again, Dinesh Vijan was [co-]producing. He is good at balancing stuff. What had happened was that we were shooting at a heritage site - action-sequence, with machine guns and all. We needed to blow up stuff. So we said, okay, there are a couple of beautiful, medieval temple structures...
No!
Of course not! We built replicas 100 yards away. The people there went nuts, suggesting that we were blowing up the complex. They stopped our shoot. We had to reschedule, scrap what we were doing, etc. But we managed'.

Film 2011 consigliati da Diana

[Blog] Selezione dei migliori film in lingua Hindi del 2011

17 marzo 2012

Le migliori "Train Scenes" secondo BH

"Dream Sequence", "Rain Song", "Fight Scene": se i termini potranno apparire strani ad un appassionato di cinema indiano alle prime armi, sicuramente basterà aver visto almeno Dilwale Dulhania Le Jayenge per farsi un'idea di cosa sia una "Train Sequence" o "Train Scene". Bollywood Hungama ci regala oggi un video con una sua selezione delle sequenze più popolari  girate a bordo di un treno... buona visione!

16 marzo 2012

Ek Main Aur Ekk Tu - Recensione


[Blog] Recensione di Ek Main Aur Ekk Tu, simpatica commedia romantica con Kareena Kapoor e Imran Khan.

Ishaqzaade: trailer


Svelato oggi il primo appetitoso trailer di Ishaqzaade, ritorno alla regia di Habib Faisal dopo il meritato successo di Do Dooni Chaar. Il film, prodotto dalla Yash Raj, lancia come attore protagonista Arjun Kapoor, figlio del noto produttore Boney Kapoor, al fianco di Parineeti Chopra, già apparsa sul grande schermo in Ladies Vs Ricky Bahl. La distribuzione nelle sale è prevista per il 18 maggio 2012. La colonna sonora è firmata da Amit Trivedi.

15 marzo 2012

India, una grande civiltà in (lenta?) evoluzione

Presso il Centro Culturale Candiani di Mestre, dal 13 al 27 marzo 2012 si tiene un ciclo di incontri dal titolo India, una grande civiltà in (lenta?) evoluzione. Fra l'altro è prevista la proiezione del film Water di Deepa Mehta con John Abraham.

Dangerous Ishhq: locandina

Uno dei film più attesi dell'anno tenuto ancora top secret. Dangerous Ishhq segna il ritorno dell'attrice Karisma Kapoor, una tra le star più amate del cinema degli Anni Novanta. Il thriller di Vikram Bhatt è stato girato in 3D, e la colonna sonora è composta da Himesh Reshammiya. Nel cast anche Rajneesh Duggal, Divya Dutta e Jimmy Shergill. Distribuzione prevista nelle sale: maggio 2012.

Un nome per Beti B

La piccola è nata lo scorso 16 novembre, ma nel corso di questi mesi l'erede più giovane di casa Bachchan è stata chiamata semplicemente Beti B. Le testate giornalistiche indiane oggi rivelano che la coppia Abhishekh - Aishwarya avrebbe scelto per la figlia il nome Aaradhya. Restiamo in attesa di conferma ufficiale da parte dei due attori.

14 marzo 2012

India Today Conclave 2012

L'India Today Conclave 2012 si svolgerà a Delhi dal 16 al 17 marzo. Il tema dell'edizione di quest'anno è The Asian century: securing the global promise. Ospite d'onore alla cena di gala d'apertura sarà Henry Kissinger, accolto dal giornalista e scrittore M.J. Akbar. Fra le conferenze in programma il 16 marzo, vi segnalo How does a heroine become the hero?, con Kareena Kapoor, e soprattutto The liberty verses: I am what I am and that's all that I am, con Salman Rushdie. Il celebre scrittore tornerà dunque in India dopo la chiacchierata mancata partecipazione al Jaipur Literature Festival 2012. Pare che Imran Khan, l'ex capitano della nazionale pachistana di cricket, ora dedito alla politica, ospite d'onore alla cena di gala di chiusura, abbia deciso di disertare l'evento in segno di protesta per la presenza di Rushdie. Hari Kunzru ha commentato nel suo profilo Twitter: 'Imran Khan seems to be through his international secular playboy period, entering his flag-&-faith fundo period. #notcricket @salmanrushdie'. Fra le conferenze in programma il 17 marzo, segnalo Can you be a superstar without being an actor?, con Abhay Deol e Kangana Ranaut. Sito ufficiale dell'evento.

Kareena Kapoor

Kangana Ranaut

Abhay Deol

13 marzo 2012

Jannat 2: locandina

Ecco la prima immagine di Jannat 2, sequel di Jannat, film di successo del 2008 che racconta la rapida scalata di un ragazzo ambizioso in cerca di denaro facile attraverso  le scommesse sportive. Confermati per il secondo capitolo il regista (Kunal Deshmukh),  l'attore protagonista (Emraan Hashmi) e l'autore della colonna sonora (Pritam). Si uniscono al cast il fascinoso Randeep Hooda e la debuttante Esha Gupta. Prodotto da Mahesh Bhatt.

12 marzo 2012

Nasreen Munni Kabir: The Dialogue of Devdas - Bimal Roy's immortal classic

Vi segnalo la recensione del volume The Dialogue of Devdas - Bimal Roy's immortal classic a cura di Nasreen Munni Kabir. La recensione è firmata da Shohini Ghosh, e pubblicata da Hindustan Times il 9 marzo 2012. Di seguito un estratto: 

'Writing about Devdas in 1991, film critic Chidananda Dasgupta wrote: “Sarat Chandra Chattopadhyay wrote this novel at the age of 17. It is surprising that this immature piece of fiction should have created such an archetypal hero, a romantic self-indulgent weakling who finds solace in drink and the bosom of a golden-hearted prostitute.” This view of Devdas is fairly common so what explains the popularity of this character who, over the last nine decades, has been repeatedly invoked through cinematic re-makes? The Dialogue of Devdas based on Bimal Roy’s 1955 classic allows the cinephile to return to the film and ponder these questions one more time. (...)
The screenplay of Devdas is authored by Nabendu Ghosh, an acclaimed and prolific Bengali writer who wrote many screenplays for Hindi films. The dialogue is written by famous Urdu Progressive writer Rajinder Singh Bedi (...) and lyrics by the talented Sahir Ludhianvi. (...) Dilip Kumar who played Devdas in Bimal Roy’s version (...) writes that Bedi’s “syntax was so perfect” that even the simplest lines “inspired actors to build deep emotions in their rendering.”
The dialogue of Hindi films have a life of their own that spill over onto ours. (...) For many of us who grew up in states (in my case, West Bengal) hostile to the forcible imposition of Hindi as a national language, it was Bombay cinema that triumphed where government diktats failed. The elegant Hindustani of Hindi films was more alluring than the klutzy sanskritised words that masqueraded as the national language. The Dialogue books bear witness to how the language spoken in these iconic films remains indebted to the rich legacy of Urdu. Devdas stands as a splendid inter-text constituted as much by its literary source as its many cinematic versions'.

Cinema, uninterrupted

The Times of India oggi pubblica un ghiotto articolo, Cinema, uninterrupted, dedicato all'industria cinematografica bengalese e ai rapporti spesso conflittuali con la produzione indiana, non solo hindi ma anche e soprattutto bengali (con la quale condivide la lingua).

Vidya, Priyanka & Ranbir: Filmfare 14 marzo 2012



Vidya Balan, Priyanka Chopra e Ranbir Kapoor si offrono sulla copertina del prossimo numero di Filmfare in distribuzione il 14 marzo 2012.  La rivista sarà dedicata al fotodiario della 57ma edizione dei Filmfare Awards che ha avuto luogo a Mumbai lo scorso 29 gennaio. 

Kajol: Filmfare 1 febbraio 2012


La radiosa Kajol è il volto della copertina del numero di Filmfare distribuito il 1° febbraio nelle edicole indiane. L'attrice abbaglia con il suo inconfondibile sorriso, e il colore dell'abito indossato per il servizio fotografico suggerisce piacevoli ricordi. Gustiamoci una splendida Kajol in giallo nei video di Yeh Ladki Hai Allah e Suraj Hua Maddhan da Kabhi Kushi Kabhie Gham.

Nicola Pecorini - Intervista esclusiva

L'italianissimo direttore della fotografia di Ra.one, Nicola Pecorini, ha accettato, con grande disponibilità, di rispondere ad alcune nostre domande. L'intervista.

9 marzo 2012

Pakeezah one of a kind

Vi segnalo l'articolo Pakeezah one of a kind, di Rajiv Vijayakar, pubblicato oggi da The Indian Express. Pakeezah è un classico senza tempo della cinematografia hindi.

Srk, Anushka & Katrina: a London based "Yash Raj" Love Story

Yash Chopra torna alla regia dopo una lunga pausa durata otto anni: il suo ultimo film è stato Veer Zaara distribuito nel 2004.  Il capostipite di casa Chopra, nonchè fondatore della Yash Raj, sta attualmente girando una nuova love story che vede impegnato Shahrukh Khan per la prima volta al fianco di Katrina Kaif. Le riprese sono iniziate lo scorso 22 febbraio a Londra, e, dalle prime immagini che circolano in rete, la coppia di attori appare in semplici e moderni abiti invernali. Non mancano minigonne per Katrina e nemmeno stivali rockkettari e chitarra per il King. Anuskha Sharma raggiungerà il resto del cast nei prossimi giorni. Ricordo che la colonna sonora del film è composta da A.R. Rahman, mentre i testi sono di Gulzar. L'appuntamento al cinema è fissato per il Diwali 2012.

Tamannaah: Southscope marzo 2012



Dopo Shruti Haasan, lo scettro di cover girl della rivista cinematografica più venduta nel Sud dell'India passa a Tamannaah (Paiyya, 100% Love): la bellissima attrice e sex symbol è il volto del numero di marzo. Tra le interviste in primo piano, quella ad Aishwarya Rajinikanth e ad Hansika Motwani.

8 marzo 2012

Paul & Shark's India connection

La campagna pubblicitaria del marchio italiano sportivo Paul & Shark per la linea maschile primavera-estate 2012 è stata ambientata in Rajasthan. La linea prevede anche alcuni capi realizzati specificatamente per il mercato indiano.

City of God - Recensione

[Blog] Recensione di City of God, interessante film in lingua malayalam dalla narrativa a incastro. Protagonisti Prithviraj, Rima Kallingal, Parvathi Menon, Indrajit e Swetha Menon.

7 marzo 2012

Corpo e sensi nella cultura indiana

Giovedì 8 marzo 2012, alle ore 17.45, presso il Centro Olistico Opale di Gallarate l'indologo Giuliano Boccali terrà una conferenza sul tema Corpo e sensi nella cultura indiana: fra distacco e passione

Chammak Challo e la Royal Air Force

La banda della Royal Air Force britannica, in tour in India su invito dell'Indian Air Force, ha stupito il pubblico locale con una versione - un po' anemica per la verità - del noto brano Chammak Challo, tratto dalla colonna sonora di Ra.One. Senza alcuna vergogna, il video è stato caricato nel canale YouTube ufficiale del Foreign, Commonwealth and Development Office.

Altr'Arti 2012: L'India

L'edizione 2012 di Altr'Arti, evento organizzato dalla Società Ticinese di Belle Arti, si svolge a Lugano dal 6 marzo al 21 aprile presso l'Auditorium dell'Università della Svizzera Italiana e presso il Museo delle Culture. Nel sito dell'ateneo si legge:

'Dopo il Giappone e la Cina, è ora la volta dell’India, il cui ricco e antico patrimonio iconografico si è diffuso in diverse aree del Sud-Est asiatico, subendo mutazioni anche radicali. L’Occidente non ha conosciuto la medesima interazione con l’arte dell’India come fu invece il caso della Cina e del Giappone, sebbene il complesso ideologico e spirituale indiano abbia fortemente affascinato e stimolato la cultura occidentale, in particolar modo nel corso del Novecento. I cinque interventi del ciclo hanno come obiettivo di fornire al pubblico delle chiavi di lettura per cogliere e comprendere le specificità di alcuni dei caratteri più distintivi dell’arte indiana, tra i quali spicca l’onnipresenza della figurazione - anche per le arti performative quali la danza e il teatro -, la valenza simbolica e il legame con l’ordine del divino. A chiusura del ciclo di incontri è prevista una visita guidata al patrimonio di arte indiana del Museo delle Culture. (...)

Calendario incontri:

Martedì 6 marzo 2012, ore 18.30, Università della Svizzera italiana, Auditorium
Prologo. Il paese dell’abbondanza: l’India e le sue arti
Relatore: Giulia R.M. Bellentani, antropologa e specialista di arte e cultura dell’India, collaboratrice scientifica del Museo delle Culture.
Nei secoli, l’Occidente si è nutrito di India soprattutto attraverso i suoi testi filosofici e le sue pratiche religiose. L’arte indiana, con la sua opulenza visiva e i canoni estetici così distanti, è rimasta più ai margini, forse per la difficoltà occidentale ad armonizzare i principi meditativi delle filosofie dell’India con tale ricchezza di forme e ostentata sensualità. Comprendere le arti dell’India significa addentrarsi in un mondo in cui regnano la figurazione, il carattere simbolico e il legame indissolubile con l’ordine divino e in cui convivono un’arte colta e canonizzata, appannaggio di gruppi sociali ben definiti, e un’arte popolare e tribale, tutta da scoprire, spesso declinata al femminile.

Martedì 13 marzo 2012, ore 18.30, Università della Svizzera italiana, Auditorium
L’erotismo nell’arte dell’India
Relatore: Francesco Paolo Campione, direttore del Museo delle Culture e professore di Antropologia dell’arte all’Università dell’Insubria (sede di Como).
In India, l'arte della rappresentazione erotica ha origini lontane e caratterizza sia la cultura alta sia quella popolare. I corpi avvinghiati scolpiti o dipinti - spesso dalle proporzioni esagerate e drammatizzate per la natura soprannaturale degli dei e delle dee - traducono in maniera concreta i valori astratti della filosofia indiana, in cui l’unione sessuale assume un profondo significato mistico di ricerca spirituale. Il carattere esplicito e lascivo della miriade di forme di rappresentazione dell’energia sessuale dell’arte indiana ne segnò la fruizione e la diffusione in Occidente, dove assumono, nel tempo, nuovi valori e significati radicalmente diversi da quelli del loro contesto di origine.

Martedì 20 marzo 2012, ore 18.30, Università della Svizzera italiana, Auditorium
Ispirazione, realizzazione, consacrazione. Come nasce un’opera d’arte tradizionale indiana
Relatore: Gian Giuseppe Filippi, professore di Lingua e Letteratura Hindi e di Storia dell’arte dell’India e dell’Asia Centrale all’Università Ca’ Foscari di Venezia.
Alla base della filosofia dell’arte indiana vi è l’idea che la manifestazione del mondo è il compimento di un’opera perfetta di cui Dio è l’artefice. La perfezione dura tuttavia solo l’istante della creazione, a cui segue la corruzione delle cose, che le rende caotiche e opache alla conoscenza. In tale contesto ideologico, l’artista è il saggio che, seguendo una speciale via di yoga, accede al mondo degli archetipi divini, riportando sulla terra le forme celesti, dandole a conoscere agli altri umani e riconsacrando il nostro mondo profanato.


Martedì 27 marzo 2012, ore 18.30, Università della Svizzera italiana, Auditorium
La rappresentazione del divino nell’arte tradizionale dell’India
Relatore: Cinzia Pieruccini, professore di Indologia all’Università degli Studi di Milano.
Viaggiando in India s’incontrano numerose raffigurazioni, antiche e moderne, delle divinità antropomorfe dell’induismo che da almeno duemila anni è la religiosità di gran lunga maggioritaria. Nei templi dedicati a Shiva, invece, la divinità è rappresentata da una pietra fallica, il linga, e sul territorio sono diffuse rappresentazioni di altra natura. Si tratta di diverse «tradizioni» che s’intrecciano e si nutrono a vicenda, e a cui fanno da sfondo le principali concezioni e dinamiche del pensiero religioso dell’India. Si è così generato un processo che, nei secoli, si è tradotto in una lunga serie di grandi capolavori d’arte. 

Martedì 3 aprile 2012, ore 18.30, Università della Svizzera italiana, Auditorium
Epilogo. Tra Occidente e Cina: l’arte contemporanea in India
Relatore: Marco Meneguzzo, critico d'arte, professore di Museologia e Storia dell’Arte dell'Accademia di Belle Arti di Milano. 
Il sistema dell’arte indiano, così come il suo sistema produttivo più in generale, è l’unica realtà che possa competere con il colosso cinese. Gli sviluppi dell’arte, così come dell’economia, sono profondamente diversi nei due Paesi, ma è inevitabile che vengano messi a confronto e analizzati per via comparativa. Più articolata nelle sue espressioni, più libera da censure, l’arte indiana contemporanea appare più complessa, ma proprio per questo anche più difficile, meno immediatamente caratterizzabile. Inoltre, il sistema dell’arte indiano appare meno efficace di quello cinese, per cui è ipotizzabile uno sviluppo futuro improntato a una concorrenzialità interna ed estera che pone in secondo piano l’identità culturale e nazionale indiana, in favore dei singoli artisti e delle singole opere.

Sabato 21 aprile 2012, ore 15.00, Museo delle Culture, Heleneum, via Cortivo 26, Lugano-Castagnola
Visita guidata all’esposizione permanente del Museo delle Culture
Visita guidata da Giulia R. M. Bellentani e Francesco Paolo Campione.
A complemento del programma di conferenze, viene proposta una visita guidata all’esposizione permanente del Museo delle Culture che, oltre a soffermarsi sulle opere relative alla tradizione dei carri cerimoniali dell’India meridionale (ratha), illustrerà alcune delle influenze stilistiche e ideologiche che la civiltà indiana ha esercitato, nel tempo, sulle culture del Sud-Est asiatico, i cui manufatti arricchiscono la collezione del Museo'. 

(Grazie a Giulia Bellentani per la segnalazione).

Bollywood contro le multinazionali finto ecologiste

Vi segnalo l'articolo Bollywood contro le multinazionali finto ecologiste, di Marta Serafini, pubblicato ieri dal Corriere della Sera:
'Il greenwashing non ha davvero confini. E accade che anche le star di Bollywood cadano nella rete, diventando testimonial di aziende che si spacciano come verdi, ma che in realtà hanno ben poco a cuore l’ambiente. Come riferisce la ong Survival, il regista Shyam Benegal e la star cinematografica Gul Panag si sono ritirati da un concorso cinematografico ideato per testimoniare la «felicità» creata dal gigante minerario Vedanta Resources. E per l’azienda britannica, impegnata a cercare di recuperare la credibilità internazionale perduta negli ultimi anni, il tentativo di promozione si è trasformato in un autentico autogol.
Obiettivo della competizione era raccontare la «felicità» che Vedanta porta alle comunità locali. Tutti i film dovevano essere girati da aspiranti cineasti, accompagnati dalla stessa Vedanta a visitare le aree in cui la compagnia opera. Peccato che la realtà raccontata dalle organizzazioni indipendenti sia completamente differente. Per sfruttare i giacimenti di bauxite presenti sulle colline di Niyamgiri, nello Stato indiano di Orissa, la compagnia avrebbe del tutto ignorato i diritti della popolazione Dongria Kondh che vive nella regione. «Siamo il popolo della montagna. Se dovessimo andar via, noi moriremo», spiegano i membri della comunità. Una profezia che si potrebbe avverare: la miniera a cielo aperto della Vedanta devasterebbe le foreste, i fiumi che scorrono nel territorio nonché l’identità e la cultura dei Dongria Kondh mettendo fine alla loro esistenza.
Malattie, polveri sottili, soprusi. L’immagine della Vedanta necessitava di una rispolverata. E così è stato deciso di rivolgersi alle star di Bollywood e ai filmaker per raccontare una situazione completamente diversa da quella reale, fatta di scuole per i bambini, ospedali per la popolazione e medicine distribuite gratuitamente. Un'abitudine di numerose multinazionali: si ricorre a eventi mediatici, presentazioni e documentari per cercare di ripulirsi la coscienza ambientale, ma soprattutto cercando di ripulire la propria immagine. E spesso il tentativo va a buon fine. Questa volta però i nodi sono venuti al pettine. Gul Panag, incoronata Miss India nel 1999, ha appreso del coinvolgimento di Vedanta attraverso i social network. «Mio dio. Ho appena ricevuto tutti i dettagli», ha scritto l’attrice su Twitter. «Non sapevo che il concorso facesse parte dalla campagna auto-celebrativa di Vedanta... Mi tiro fuori».
Secondo fonti vicine a Shyam Benegal, i cui film hanno ricevuto nomination a grandi festival internazionali come quello di Cannes, il regista si sarebbe ritirato per motivi analoghi. Anche uno dei partecipanti ha chiesto il ritiro del suo film. Il concorso fa parte di una più ampia campagna di comunicazione di Vedanta denominata Creating Happiness (Creare felicità), diretta dall’agenzia pubblicitaria internazionale Ogilvy & Mather. E arriva in un momento cruciale della vicenda. Il 9 aprile è attesa infatti la sentenza del ricorso in appello inoltrato dalla Orissa Mining Corporation Ltd contro la decisione del governo dell’India di non autorizzare attività minerarie sulle montagne di Niyamgiri'.

6 marzo 2012

Irrfan Khan: Wanting fame is a desease

Vi segnalo l'intervista concessa da Irrfan Khan ad Anshul Chaturvedi, pubblicata oggi da The Times of India:

'You wanted to be an actor, or a star? 
Star. (...) You want to be followed. You want people to follow you, to be inspired. (...) 

How many people do you manage to inspire, connect to? After all, the larger proportion of cinema you do is described as niche...
Some of it is, some is not. (...) If I had some other choices, some other opportunities, it may have been different. (...) This mainstream vs niche thing, you can see it as a conflict, but I am trying to bridge it. I am also trying to do entertaining stories. I want to entertain people, but with some substance. (...)

We are the largest filmmaking nation but our movies and even our superstars don’t come within sniffing distance of critical appreciation such as the Oscars most of the time. Does our song-and-dance cinema not have the potential to cross international boundaries, like so few of our actors have? (...)
The director creates the story, he fits you there. There are so many actors who can do wonders if put into the right hands. Correct casting is critical. But it’s not their - the director’s - need. It’s my need. If I’m doing a film in two months, and it is giving me a lot of money - and then there’s a film where I am getting one-fourth of the money, and it takes 5 months of my time, but it’s a role like “The Namesake”, I’ll take that. That’s a choice I have to make. But why that work came to me in the first place - whether “The Namesake” or others – I cannot decipher that. I am incapable and too limited to be able to really understand that.

Is the pace fast enough? Your friends have said that you may do at 50 what others do at 40, and that sort of thing. 
I have made peace with it, because I have no control over it. I want to have peace. I want to enjoy. Life is too short, the period for which we are here.

Danny Boyle said you have “an instinctive way of finding the moral centre of any character”. (...)
There was a moral justification for the character’s actions, which was not there in the script. (...) And Danny could see what I was doing. I think that’s why he said that. They are very sharp people. And Danny is perhaps the sharpest person I have met. Very healthy, psychologically, very powerful.

How’s it to get something like a Padma Shri? 
It’s not a thing, please, it’s an honour. (...) It is something I cherish and I really felt good about it. My mother-in-law cried when she heard the news; I don’t think she’ll cry if I win an Oscar. (...) You are used to being talked about only in terms of box office returns and lead role vs character artiste and all that, and in the middle of it all, when this comes, unexpectedly, you feel that your work is being acknowledged, that what you are doing is reaching somewhere.

This acknowledgment of work - what’s the turning point of your life when this became your chosen track?
My deciding to go to NSD [National School of Drama], and then my father’s passing away, it all suddenly being thrust on to me - the social expectation, your father is dead, you are 21, you should stay and take care of the family... That was a very complex point of time. My father’s business was almost zero, I had to choose whether I stayed back and revived it and took care of the family, or I continued with my NSD track. There was a lot of pressure... (...)

You say your Western projects get you one-fourth the money you could make in masala cinema here. You’re not very young. Doesn’t it tempt you to change your choices, to use time while it’s there to park that Ferrari in your garage? 
Ferrari (...) is just an additional thing in your life. What’s really important? (...) At first you look for recognition. Once you achieve it, there’s the wish to have more than to just be recognized - to share. That’s the basic need then, to share with others. (...)

You’re quite philosophical; how religious are you? 
I am very religious, but not in a conventional sense. I think about God and about creation all the time. I have a cynical approach, I have a loving approach, I have no one way to follow - I have to find my own way to connect to Him. You don’t have to follow some set rules. I think it’s the biggest mystery for every human being to understand how come he’s here, how will he go; it’s a phenomena we all keep trying to understand. (...)

Any role in any movie that you saw and said, I wish I’d done this? (...)
The original “Devdas”. And perhaps De Niro’s role in “The King Of Comedy”. “Raging Bull”. I am otherwise very detached about roles, even my own. At this stage of my life, I don’t desire for any roles. But I thought Pan Singh’s role was a very rare one... I have never connected with my heart to any role - with the exception of Pan Singh’s (in “Paan Singh Tomar”, his latest film).

Doesn’t an excessive involvement with the character drain you out as an actor, being overly involved, rather than clinical, doing the movie and being done with it? 
I am also very clinical. If someone comes and begins to talk about the initial and the collections and box office figures of the movie, if they start talking in a materialistic way - I’ll cut. I’ll immediately be very clinical. It matters, but what I felt while portraying the character - I won’t mix it with all that. (...)

Bhansali made a point recently that our taste is diminishing, collectively, in the art we consume, which is why audiences don’t appreciate a lot of fine work. Your take? 
So, in a way, he’s calling his work classy...? (...) But the world moves along a track, and everything also has contrasts. If the USA is highly materialistic, spiritualism will also be more intense because it is a major need. In India, where it is taken for granted that we will all be spiritual, it is dead. Yes, there is a lot of trash being thrown at you, there is vulgarization, trying to get attention at whatever cost. People have to make money. That’s what the media is also doing - but somewhere in those pages also you find a small article which makes you stop and read and think. That’s also a reality.

Some months back (...) you spoke of fame being a disease, that to long for fame is a complex, and that to seek fame means something is lacking in your personality. And you concluded it with, “I was mesmerised by fame. Once or twice in my childhood, I went to see a shooting, and I got disturbed, because you are like nobody there. I never wanted to be a nobody”...
That’s true. I still remember it. “Ganga Ki Saugand”. (...) I was 10 or 12 years old at max. (...) I did not feel like getting an autograph, getting a photo. (...) Fame is more of a cage. Maybe I’m cynical about it. I prefer to use the word acknowledgment. To want to be famous for the sake of it, for being popular, being known - that’s a disease. I like being acknowledged. I like being connected. But to see myself seeking fame for the sake of it at the end of my life, doesn’t give me a nice feeling. I don’t want to see myself like that. I want to be in a situation where I have no fame, and I am perfectly fine with myself. What will I do about the sharing then, I don’t know. I am still to fully decipher acknowledgement. I have seen people breaking glasses and windows for me...

It’s odd, or does it give you a kick? 
At that time, it feels good. I was also a little shocked - oh, am I that popular? But now I can see why somebody wanted a photograph, why somebody ran a kilometer and a half with my car just so he could shake hands with me. Is it my celebrity status, or is it something I have done to him? You can make out. You can see in the smile, in the way somebody comes to you. That is something I like - connection'.

4 marzo 2012

Terence Lewis a Venezia

In occasione della terza edizione del Carnevale Internazionale dei Ragazzi di Venezia, il 18 febbraio 2012 il coreografo indiano Terence Lewis ha tenuto due seminari di danza bollywoodiana. Vi segnalo il video  ufficiale che raccoglie dichiarazioni del coreografo e dei giovanissimi partecipanti. Il 25 febbraio, al Teatro Piccolo Arsenale, è andato in scena lo spettacolo The last breath of Carnival, con protagonista lo stesso Lewis.

Palash Krishna Mehrotra: The butterfly generation - recensione

Vi riporto integralmente la recensione di The butterfly generation, di Palash Krishna Mehrotra. La recensione è firmata da Ishan Chaudhuri e pubblicata da Hindustan Times il 2 marzo 2012. 

'We’ve come a long way since negotiating with the silly gush of ‘India books’ best represented by City of Joy by Dominique Lapierre. In those books, ‘India’ was part-National Geographic bio-pic, part-tourist brochure where poverty and chaos served as a safari for outsiders to dip in and dip out of. Five years after Lapierre’s 1985 ‘love affair’, VS Naipaul’s India: A Million Mutinies Now brought a different kind of India book to the fore. Through proto-Facebook-style meetings with key Indians, Naipaul, in his sharp prose, presented a portrait of India in the form of a documentary programme. More than 20 years later, it is the Naipaul ‘school of India books’ that have come to rule the roost - Suketu Mehta’s Maximum City and Katherine Boo’s Behind the Beautiful Forevers, Siddarth Deb’s The Beautiful and the Damned, Patrick French’s India: A Portrait. Palash Krishna Mehrotra tears the pages of both these styles of ‘India books’ and chews them up in The Butterfly Generation.

Mehrotra’s book is not really an ‘India book’. It is about a young man diving into disparate corners and multiple centres of his surroundings that happen to be 21st century urban India. He is an intimate part of the portraits he presents. If some readers find this gonzo approach self-indulgent, one can only tut-tut their dogma honed from sermons about keeping the observer-observed lakshmanrekha intact.
Unlike other narrations of, say, the India call centre story, Mehrotra peels off layers to go into the lives of his characters rather than the subjects they might ‘represent’. In a book shot with comic verve - landlords barging in rooms to inspect phantom rats (‘There’s A Rat in Your Room’); dark, bad-tripped nights of the soul laced with erotic jealousy’ (‘The Twilight Zone’), the wide-eyed sexual beliefs of a drug-dealer (‘Wheeler Dealer: The World of the Autorickshaw Driver’), deconstructing women’s magazines (‘Inside the Sari’) - there’s a dark, frenetic undertow that breaks to the surface at times. In ‘Yellow Umbrella’, Mehrotra writes about his ‘relationship’ with a young corporate lawyer who recoils from his world only to later “transform into an item girl” for an evening. This is the most stunning polaroid of young urban India I have ever encountered.

Mehrotra does not strategically seek out the ‘underbelly’ of urban India. Other anatomical parts - English-speaking workers at fast food joints;  Kerala’s mysterious romance with heavy metal music; the foundation provided by Doordarshan, MTV and cassette shops in the 80s-90s for today’s urban Indian - are well represented.
In ‘The Life and Death of Bobby Brown’, we are told the story of a youngster from Bhopal moving to work in a Delhi call centre and then his downward spiral of smack addiction. Mehrotra’s description is heart-rending without being sentimental. It is this forsaking of the ‘skyscrapers vs slums’ narrative and entry into more searing, palpable terrains of atomised urban India that makes this book such a pearl.
This book is not a sociological tract. It is an intimate portrait of the world the author inhabits and the outlying zones that tumble into it. This makes it all the more authentic. Mehrotra has the poet’s eye and ear. So it’s apt that he gets to bust the myth that to write in the ‘language’ of young Indians, you have to write as ‘badly’ as, say, Chetan Bhagat. The Butterfly Generation, crackling with the death throes of clichés, is as genuine a book as it is beautiful'.

Roberto Cardinale e Stefano Nocilli: Kepher#4 - Resurrezione

Kepher#4 - Resurrezione, il quarto albo della miniserie fantascientifica a fumetti di Roberto Cardinale e Stefano Nocilli, è ambientato in India.

The pulsing world of Nitin Sawhney

Vi segnalo l'articolo The pulsing world of Nitin Sawhney, di Rahul Verma, pubblicato il 20 febbraio 2012 da Rolling Stone India. Di seguito un corposo estratto:

'Considering all nine of Nitin Sawhney’s albums proudly display his Indian heritage with elements including tablas, qawwali, ragas, Kathak rhythms, Sanskrit poems, and songs in Hindi woven into the DNA of his spellbinding music, it’s odd that he’s never played a live show in India. “I feel comfortable in India and it’s the first time in three years that I’m going, normally I’m there much more frequently,” says the classically-trained pianist, flamenco guitarist and club DJ. This anomaly will be laid to rest this month when the tall, lean (...) Sawhney will take the stage at Blue Frog in Delhi and Mumbai, and the Sulafest in Nasik. “Previously I’ve only DJ-ed in India, which is strange as touring India with my band is something I’ve been thinking about doing for a very long time but it’s never worked out. So I’m really pleased it’s finally happening,” says the 47-year-old as we settle into a sparse, spare room adjacent to his studio, located in a converted 19th century dairy in Brixton, South London. (...) 
The British-born composer, who was part of the Asian Underground scene alongside artists such as Talvin Singh and Asian Dub Foundation, attracted attention with Beyond Skin, his fourth studio album, that was nominated for the Mercury Prize in 1999. Since then Sawhney (...) has written music for video games and has collaborated and written for the likes of Sting, Sir Paul McCartney, Brian Eno, Shakira, The London Symphony Orchestra and Cirque Du Soleil.

The sweet stirring magic of Sawhney’s finessed, swirling arrangements of flamenco, drum & bass, dub, folk and soul, belies the fact Last Days of Meaning addresses a deeper, powerful message. “I try to catch a sense of the zeitgeist, of what’s worrying me but I didn’t want to make an album that was overtly about politics. Hopefully Last Days of Meaning captures the parochialism, narrow-mindedness, and paranoia that’s been fed by political opportunism and media in the last ten years.” (...) Gentle, stark folk dominates the album and sits comfortably alongside billowing sitar and tabla funk, drifting ethereal vocals, and school choirs.
Last Days of Meaning’s combination of balancing politics with elegant music is a tried and tested method for Sawhney and makes him stand out in an increasingly bland, anodyne, music industry. Beyond Skin explores identity and challenges India’s quest to be a nuclear power; Prophesy (2001) questions whether technology makes us happier; Human (2003) celebrates unity in a divided world; Philtre (2005) offers a soothing balm for a troubled planet driven by conflict while London Undersound covers 7/7’s terror attacks, the rise of celebrities and media dumbing down.
One of Sawhney’s key beliefs is celebrating the beauty and power of cultures crossing over, and the message really hits home in his live shows when the complexities of fusing flamenco and qawwali, tablas and drum & bass, and blues and ragas, and the extraordinary vision and subtlety of the music, comes to vivid, spine-tingling life. (...) Sawhney is usually either perched on a stool with flamenco guitar or on keys and is the enigmatic, unassuming centrifugal force around which it all, dizzyingly, revolves.

The grace, emotion and originality in Sawhney’s music makes him an ideal choice for composing the score to director Deepa Mehta’s film adaptation of Midnight’s Children, Salman Rushdie’s landmark novel that many cite as one of the greatest of all time and which is scheduled for release later this year.
How closely has he worked with Mehta and Rushdie on the score? “It’s been very collaborative. Salman Rushdie’s been in the background, but he co-wrote the screenplay with Deepa, which I think he needed to do to retain his vision of it. Deepa and I have been talking and working through themes, over-arching narratives and characterization. We discussed at length what ragas might be appropriate for certain characters, so the film ties in with Indian history and keeps that authenticity. I’ve come up with a system of melodies based around ragas, with each raga attached to a character. That gives the score a sense of rootedness and complements the characters’ feelings. Salman Rushdie got in touch with me via Twitter and said, ”˜It’s the best score since Ravi Shankar and Pather Panchali’. For him to say that was amazing, the guy’s a genius, I love his work,” says Sawhney, almost disbelievingly.

Both Rushdie and Mehta are pariahs of sorts: Rushdie lived in virtual hiding with a security detail for over 15 years and still keeps a low profile following a fatwa ordering his death as a result of the publication of The Satanic Verses in 1988. Similarly Mehta has been dogged by Hindu extremists, and labeled anti-Hindu, since Fire (1996) which depicted a lesbian relationship in a Hindu family, forcing her film Water (2005) to be shot in Sri Lanka.
Is Sawhney worried by working with controversial figures Rushdie and Mehta? “No, it’s great to work with giants like Salman and Deepa. They are controversial characters, because they’re intelligent and not afraid to say what they think. People are threatened because they have strong ideas but there are things Salman says I agree with and other things he says I don’t agree with and the same applies to Deepa. As creators of amazing, imaginative work, I couldn’t be happier working with them,” says Sawhney.
Rushdie, Mehta, and Sawhney’s collaboration not only reflects the growing influence of the Indian diaspora but in terms of reflecting the book is a match made in heaven. “I’m of Indian heritage but grew up in Britain, Salman Rushdie has a Muslim background and Deepa’s of Indian background but lives in Canada and together we’re working on Midnight’s Children, which is about fragmentation.”

Sawhney’s no stranger to scoring films; in fact releasing albums is a small part of what he’s achieved over the past two decades. In recent years he’s conceived a soundtrack to the silent 1929 Indian film Throw of the Dice, a magnificent, Mahabharat-esque tale of romance and adventure directed by Franz Osten, with the London Symphony Orchestra. He’s taken this on tour to Chicago, Toronto, Florence, Auckland, and Amsterdam, and hopes to bring to India in the future. “I’d love to project the film onto some palace walls,” he says.
Sawhney will be scoring the king of suspense Alfred Hitchcock’s The Lodger at the British Film Institute, again with the London Symphony Orchestra. Surely Sawhney’s one of the few people on the planet who’s as comfortable and capable with a globally renowned orchestra in the world of classical music, as DJing in clubs and releasing a mix for iconic, revered UK club and bastion of electronic music, Fabric.

Also in the last five years, workaholic Sawhney’s been gradually immersing himself in sound design for video games. Rather than a teenage time-pass, he sees video games as the cutting edge of technology, and culture. “I really enjoy working in gaming it’s an emerging art form. Seeing the physics of motion in virtual reality really interests me. People dismiss gaming as trivia but it’s an expression of consciousness, that’s why gaming interests quantum physicists too, they relate to Hindu philosophy too,” he explains.
It’s observations like these that evidence a keen, enquiring mind and make Sawhney the ultimate dinner party guest. Here’s a man who connects video games with Hindu Vedas and the Big Bang, discusses politics in Burma, race relations in Britain, Fox News’ disinformation and the London Riots (“a symptom of a capitalist society out of control”). He can effortlessly light up a room with stories about his mate Paul McCartney (he appears on LP London Undersound), A.R. Rahman who he took for dosa in London over 15 years ago only for Rahman to be harassed by a waiter insisting on photographs, or how his cousin, actress Lara Dutta is due to give birth around the time of his India gigs. “She said to me either she can come to my gig or I can come to her delivery,” jokes Sawhney'.

3 marzo 2012

Yukichi Yamamatsu: Stupid guy goes to India

Yukichi Yamamatsu, autore giapponese di manga, nel 2004 visitò l'India allo scopo di promuovere le sue opere. Da quel viaggio, Yamamatsu nel 2008 trasse Stupid guy goes to India, un esilarante fumetto tradotto ora in inglese, da leggersi rigorosamente da destra a sinistra. Riporto la recensione di Kavita Lal, pubblicata ieri da Hindustan Times:
'Obsessed as we are about how the Anglo-American writer sees facets of India and presents them to readers in that part of the world, this comic book description of a Japanese man’s dealings with contemporary India is a change. Yukichi Yamamatsu visited India for the first time in 2004 as a 56-year-old manga artist with a sole purpose: to sell manga comic books in a country that doesn’t have them. This conceit forms the basis of Yamamatsu’s comedy routine as a stranger in a strange land. This isn’t a book for those looking for confirmation about India being an ‘!ncredible’ land for tourists. “I had no interest in sightseeing, so I refused,” Yamamatsu tells us in a panel about shooing away a hotel guide. “But no matter how much I said ‘no’, he stubbornly persisted. So I kept saying it in as many ways as I could.” (...) As soon as Yamamatsu lands in Delhi airport, he starts his adventures that increasingly resemble classic cross-cultural slapstick comedy. There is much situational comedy, heightened by the fact that Yamamatsu never stepped out of Japan before. Standard tropes such as clingy touts, ever-following beggars, smarmy streets and smarmier public toilets acquire some freshness courtesy cartoon depictions. (...) Some of the gags are repetitive. (...) But Yamamatsu’s depictions of most of the people he encounters as shouting - making him think they are angry at him for no reason - is funny. (...) The right to left reading of the panels takes a while getting used to. But Yamamatsu and his Indian publishers are successful in getting many of us our first taste in the mainstream manga format. This story is as much about a funny foreigner bumbling through Delhi as it is about how an Indian city can be for unsuspecting tourists'. 
Aggiornamento del 25 marzo 2022: nel 2014 è stato pubblicata la traduzione di un nuovo volume di Yamamatsu, Stupid guy goes back to India.

The Sari, Sindoor & Glycerine Awards

Era da tempo che non incappavo in un articolo così spiritoso. Gli eroici giornalisti di Brunch si sono inflitti cento ore di visione di serie televisive hindi tutte nuore, suocere, pettegolezzi, lacrime, gioielli, preghiere. Serie che hanno reso una fortuna, ad esempio, all'agguerrita produttrice Ekta Kapoor (#respect), e che si rivelano talmente improbabili, stereotipate, artefatte... che quasi me ne potrei appassionare. Ebbene, la goliardica redazione del settimanale ha scovato delle gemme, ed il risultato di cotanto sacrificio è l'assegnazione dei premi più vaporosi dell'anno, quelli di sicuro dal nome più accattivante: i Sari, Sindoor e Glycerine Award. Non chiedetemi perché amo l'India: la risposta è in questo pezzo (di seguito un assaggio). Buon divertimento!
''Watching TV is not our favourite thing to do. True, the jerky camera motions that gave us migraines have gone and the Ekta Kapoor kind of saas-bahu [suocera-nuora] show has departed, so you might think we’ve become converts. But no. TV has changed, but not enough. While we have interesting story concepts, they’re given the same old saas-bahu treatment. So we still hate watching TV. But since everyone and his goldfish seems to be glued to their screens, we figured there must be something to the idiot box that we missed. (...) This meant spending an excruciating 100-plus hours channel-surfing, but we were courageous (we are journalists after all) and after nights of torture, we finally managed to compile a LIKE list. Because it’s true. There actually are a few characters, played by wonderful actors, who are pure delight to watch. Which is such a miracle that we decided to present them with our own, highly coveted Brunch Sari, Sindoor & Glycerine Awards! PS: We also have a loathe list. Heh'.

2 marzo 2012

Kareena Kapoor: India Today 12 marzo 2012

Anche il settimanale di attualità India Today celebra l'avvento del potere femminile a Bollywood. Lo strillo di copertina: Return of the Sirens. Bollywood's women get better roles and bigger brands. A sottolineare l'affermazione, un'intensa Kareena Kapoor. Vi propongo Bollywood women: From beautiful barbies to power performers, l'editoriale di Aroon Purie:
'The Indian film industry has (...) lagged behind its American counterpart by decades in making movies which put a female actor centrestage. That may be changing at last. The Dirty Picture, based on the life of South Indian actor Silk Smitha, starring Vidya Balan in the lead role, grossed more than Rs 100 crore in December 2011. The film' male actors were in clear supporting roles to her lead act. Balan has done it before. She portrayed the late murdered model Jessica Lal' sister, in No One Killed Jessica. Balan is going to do it again in 2012, playing the lead in Kahaani, a story based on a pregnant woman searching for her missing husband in Kolkata.
Of course, in Bollywood, like in any other film industry, what matters most is the ability of an actor, male or female, to get the cash registers ringing. Kareena Kapoor has been ahead of her male counterparts, even the pathologically successful Salman Khan, in recent box office success. She has had four blockbuster hits since 2009 - 3 Idiots, Golmaal 3, Bodyguard and Ra.One - each of which grossed over Rs 100 crore. She was the one constant as the lead actors were different in each film. Balan and Kapoor are just two of a larger set that includes, among others, Katrina Kaif, Priyanka Chopra and Deepika Padukone. Padukone showed the new financial might of female leads when her walkout from Race 2 led to a steep fall in the project's value from Rs 87 crore to Rs 65 crore, even though the film has Saif Ali Khan, John Abraham and Anil Kapoor in starring roles. Says Chopra, summing up the scenario, "This is the best time to be a female lead in Bollywood." (...)  
Ultimately, the market is king. Filmmakers will make movies with women in important roles if they make them profits. That has started to happen more regularly in the last two years. We haven' yet reached a stage where the heroine-dominated film has stolen a march over the hero-led film but at least heroine-led films are commercially viable. The leading ladies are also climbing in the endorsement stakes. According to Television Audience Measurement (TAM), Kaif and Kapoor rank second and third among celebrity endorsers in terms of advertisements on television, only behind Shah Rukh Khan. Chopra is 10th on that list. The top female actors can now command Rs 50 lakh to Rs 1 crore for just a five-minute-long item number. The coming to the fore of female actors was only a matter of time. As Indian society evolves and gender roles get redefined, women will compete on an equal footing with men, no matter what the profession. And that' a very welcome consequence'.

Karuppampatti: le riprese in Lombardia

Ieri Il Giorno ha pubblicato l'articolo Tutti pazzi per il Lario Bollywood gira sul lago, di Stefano Cassinelli, nel quale si legge:
'Nuova produzione di Bollywood sul territorio lecchese, questa volta gli attori indiani saranno affiancati anche da alcune comparse di Introbio in Valsassina. (...) “Si tratta di una produzione molto importante - spiega Paolo Cagnotto responsabile della [Lecco] Film Commission - il film viene girato tutto in pellicola e la troupe resta qui per quattro giorni”. (...) Un ruolo primario lo ricoprirà la giovanissima attrice di Introbio Alice Tantardini che interpreta la fidanzata del protagonista in una complessa storia d'amore tra lotte, balli e gelosie. Per la tranquilla Valsassina senza dubbio un evento da ricordare quello della presenza della casa di produzione di Chennai'. 
Si tratta di Karuppampatti, pellicola in lingua tamil diretta da Prabhu Raja Cholan e interpretata da Ajmal Amir e Aparna Bajpai. Aggiornamento del 23 marzo 2022: trailer.

1 marzo 2012

Taslima Nasreen: Book banning helps fundamentalists

Oggi Hindustan Times pubblica alcune dichiarazioni rilasciate da Taslima Nasreen: Book banning helps fundamentalists. Di seguito un estratto:

'Robbed of a home and a peaceful life, Bangladeshi author Taslima Nasreen feels that religious fundamentalists apart, the responsibility for her sufferings lies on the "politicians of the Indian subcontinent" who have labelled her anti-Islam and banned her books. "When the government bans your book, then the fundamentalists are enthused. They feel inspired and take you as a soft target. They feel the government will side with them." (...) Taslima's comment comes less than a month after the Kolkata Book Fair authorities cancelled the release of the seventh volume of her autobiography "Nirbasan" (Exile) - which deals with her life after exile from Kolkata in 2007 - at the scheduled venue following protests by religious fundamentalists. (...) Protests against her book launch are nothing new for the author, a doctor by profession in the mid-1980s, who was forced to leave her country in 1994 after widespread agitation against the writing on women's rights and freedom, which a section of the people saw as an assault on Islam. "In India also the same thing happened. After the Left Front government in West Bengal banned my autobiography 'Dwikhandito' in 2004-05, the fundamentalists started issuing fatwas," she said. (...) Since 1994, Taslima had been living in exile in various parts of Europe and America and even got Swedish citizenship. The writer was later granted a renewable temporary residential permit by the Indian government and moved in 2004 to Kolkata, which she called her adopted home as it shares a common tradition and language with Bangladesh. But the author had to yet again face the ire of Muslim clerics and was finally forced to leave Kolkata after Muslim groups led widespread unrest across the city demanding her exile from the country. Faced with a riot-like situation, the then Left Front government called in the army but openly advocated her exile from the state. 
"Everybody is concerned about the feelings of fundamentalists; NOBODY is bothered about my feelings. I am not allowed to enter my own country for more than 18 years. I've been physically attacked. I have been thrown out of West Bengal. I was forced to live under house arrest and leave the country. My book launch has been banned. Nobody thinks about how I feel after all these atrocities." (...)

When asked whether she held that feminism is an outdated phenomenon in this twenty-first century as women are claiming equal rights as men, the 49-year-old author said: "Feminism has not really started in the subcontinent till now. So there is no question of it being outdated. In India incidents of female foeticide, rape, dowry deaths are rampant. Girls are denied the right of education in many parts of the country. Women are still treated as sex objects. So just by seeing a fraction of urban women outsmarting men, you can't say that feminism is outdated." In some cases, the condition of women in Bangladesh was better than their counterparts in India, Taslima said. While poverty and laws based on religion may be big issues in Bangladesh, incidents of dowry deaths and female foeticide hardly occur in that country. However, Taslima praised Indian democracy for being religiously more tolerant than Bangladesh and Pakistan. "That India has more religious tolerance has been shown in my case. I've at least been allowed to live here. If it would have been Bangladesh or Pakistan, I'd have been dead." (...) 
While asserting that uncertainty and fear of being killed and thrown out of a country are "disturbing elements" for a creative person, Nasreen said no radical fundamentalist can gag her creativity. "I also want a certain life, just like others. While I am writing an autobiography I have to write about everything - from my surroundings to the people around me. When I write about someone's misdeeds they protest against it. I am least bothered," Taslima added'.

Aamir Khan, Salman Khan e Shah Rukh Khan: CineBlitz marzo 2012

Ecco una copertina per bollywoodiani davvero tosti. Il trio regale dei Khan si offre in tutto il suo splendore nel numero di marzo 2012 di CineBlitz. Aamir il perfezionista, Salman il bad boy e Shah Rukh il Re: ho l'imbarazzo della scelta. Ma poi: perché scegliere? Non scarto proprio nessuno...

Il banchiere dei poveri - Recensione

Recensione del libro Il banchiere dei poveri di Muhammad Yunus.

29 febbraio 2012

India: best exotic movie hell?

Il 16 febbraio 2012 The Guardian ha pubblicato l'articolo India: best exotic movie hell?, nel quale Sukhdev Sandhu illustra la percezione che i cineasti occidentali hanno dell'India, e analizza la novità rappresentata da Marigold Hotel di John Madden e Trishna di Michael Winterbottom. Vi ricordo che Dev Patel e Freida Pinto, i due giovani attori esplosi con Slumdog millionaire, interpretano rispettivamente il film diretto da Madden e quello diretto da Winterbottom. Inoltre Anurag Kashyap e Kalki Koechlin offrono un cameo in Trishna, la cui colonna sonora è composta dal talentuoso Amit Trivedi. Di seguito un estratto dal testo di Sandhu:
'A new generation of western directors are bringing their outsider perspective to India. But can films such as The Best Exotic Marigold Hotel avoid the cliches of poverty and spiritualism, chaos and capitalism? (...) 
That difficulty - to say nothing of the challenge of depicting India in more than just western terms - led Louis Malle to name the first section of his six-hour Phantom India (1969) "The Impossible Camera". Yet, even though "India" in its teeming multiplicity may be as much a conceit as "the west", many directors have stepped up to this challenge. Jean Renoir's The River (1951), Roberto Rossellini's India: Matri Bhumi (1959), Fritz Lang's The Tiger of Eschnapur (1959), Pier Paolo Pasolini's Notes For A Film On India (1967), Werner Herzog's Jag Mandir (1991), and, yes, Danny Boyle's Slumdog Millionaire (2008) are just a fraction of the films that have sought to make their outsider perspectives a virtue.
Now joining that list are John Madden's The Best Exotic Marigold Hotel and Michael Winterbottom's Trishna. (...) In some ways, these films are poles apart. (...) It's precisely this fascination with India as a place in flux that the two films have in common. Historically, outsider artists have tended to portray the nation as old, spiritual, rural, in thrall to tradition. For some, this was its appeal, for others, a curse. In Dick Fontaine's Temporary Person Passing Through (1965), a melancholic James Cameron (the veteran journalist, not the director) laments: "There's too much of everything, too many people, too many cows, too many problems. Too much India, really." Now, in 2012, when Indian politicians are increasingly embracing neoliberalism and boasting of the country's Bric status, it's more likely to be depicted as a modern, urban, entrepreneur-friendly tiger economy. The Best Exotic Marigold Hotel (...) shows an India that's the dynamic antithesis to - even the cure for - a Britain defined by failed internet ventures, hip-operation waiting lists and cramped bungalow homes. (...) For Winterbottom the transformations in India serve to cast a cruel spotlight on Britain. (...)
Is there a danger that this fascination with the turbo-economics of the east becomes a new kind of orientalism, one in its own way as romanticising as Eat Pray Love's ascription of superior wisdom to India? Ashim Ahluwalia (...) believes it is: "In order to understand with any depth what it means to be Indian today, we should stop endorsing the collective fantasy of 'India Shining' - this laughable state of mind in which many modern Indians imagine a new incredible India that looks and feels like a first-world nation. (...) We've always been eating brains in Indiana Jones films or stammering awkward English sentences in various other western productions, so I don't think we have high expectations".'

India: viaggio nel Tamil Nadu

Il numero di marzo 2012 del periodico Dove include uno speciale dedicato al Tamil Nadu e alle isole Andamane. Di seguito un breve estratto dall'articolo India: viaggio nel Tamil Nadu di Carmen Rolle: 'Nel subcontinente in rapidissima trasformazione - economica, sociale, architettonica - c’è ancora un triangolo che affonda la punta nell’Oceano dove sopravvive l’India più autentica. È il Tamil Nadu, il Paese dei templi, patria della cultura dravidica. L’architettura e l’arte originarie indù qui si sono conservate intatte, risparmiate da musulmani e moghul che invasero il Nord. Così, enormi e colorati luoghi sacri spiccano nelle città o tra silenziose risaie della pianura. Ma i templi non sono l’unica attrazione. Nell’area di Chettinad, le vecchie, raffinate case dei ricchi mercanti sono diventate hotel e ristoranti di charme, mentre a Pondicherry l’aura mistica di Auroville attira viaggiatori da tutto il mondo'.

Aravind Adiga: L'ultimo uomo nella torre

In questi giorni è in distribuzione in libreria L'ultimo uomo nella torre di Aravind Adiga, pubblicato da Giulio Einaudi Editore. Il 27 febbraio 2012 il Corriere della Sera ha pubblicato la recensione di Livia Manera:
'Bisogna avere rispetto per l'ingordigia umana. Soprattutto in una città come Mumbai, dove l'avidità è la benzina che fa correre il progresso, la crescita, il boom edilizio. E Aravind Adiga, che a Mumbai ci vive, sa, per esempio, che nella sua città non c'è cosa che abbia più valore della terra, oggi; che di conseguenza politici e palazzinari sono pronti a qualunque lusinga, bassezza o violenza, per strappare ai pezzenti le loro baracche; e che nulla al mondo come la promessa di ricchezza ha il potere di distruggere lo spirito di una comunità. Se oggi c'è uno scrittore in una posizione privilegiata per raccontare la nuova India delle gru che lavorano giorno e notte per costruire grattacieli scintillanti di marmo mentre squadre di straccioni demoliscono a colpi di martello edifici pieni di amianto in una nube di polveri tossiche, questo scrittore è l'ex giornalista del «Times» che ha vinto il Man Booker Prize nel 2008 con La tigre bianca (Einaudi). Questa, non quella spirituale, è l'India di Adiga: un universo in metamorfosi in cui il declino del sistema di caste non corrisponde a una crescita della giustizia sociale, in cui il vuoto del governo permette all'invidia e all'ingordigia di prosperare, e in cui la burocrazia crea l'illusione dell'ordine e della giustizia, ma nasconde l'opposto. La prima cosa che viene in mente leggendo L'ultimo uomo nella torre, il terzo romanzo di Aravind Adiga in uscita in questi giorni da Einaudi, è che la «Mumbai novel» è ormai un genere, ricco, ambizioso e con una sua storia che comincia nel 1981 con I figli della mezzanotte di Salman Rushdie (ma tutta la narrativa indiana comincia con I figli della mezzanotte di Rushdie), passa nel 1995 per il capolavoro di Rohinton Mistry Un perfetto equilibrio, nel 2006 per l'epopea di Vikram Chandra Giochi sacri, e approda ora a questo libro comico-malinconico che somiglia a un romanzo dickensiano, con i suoi poliziotti, i suoi malviventi, i suoi ricchi prepotenti, e i piccoli personaggi dalla personalità decisa. (...) In questo marasma sociale tanto demoniaco nella realtà quanto ricco di suggestioni per il romanziere, due individui contrapposti come Masterji e Shah hanno curiosamente molto in comune: entrambi vengono da fuori, entrambi sono vedovi, entrambi hanno figli maschi figli deludenti. Ma se l'eroe del romanzo è Masterji, è a Shah a cui Adiga attribuisce la riflessione più umana. «La verità», dice il costruttore-corruttore parlando degli inquilini delle torri che si appresta a cacciare dal loro quartiere, «è che anche quando dicono di no, sotto sotto vogliono i soldi. E una volta che li fai firmare, ti sono grati. Non vanno mai alla polizia. Dunque, se ci si pensa bene, tutto quello che faccio io è solo renderli consapevoli delle loro stesse intenzioni».'