22 luglio 2012

Shah Rukh Khan: Style luglio 2012

Inutile negarlo: il Re ci fa sempre battere il cuore. Ecco Shah Rukh Khan più fascinoso che mai sulla copertina di Style, supplemento al numero di luglio 2012 di Stardust.

Revaluating Kashyap's films through Gangs of Wasseypur

L'8 agosto 2012 verrà distribuita la seconda parte di Gangs of Wasseypur. Nell'attesa, vi segnaliamo un lungo articolo pubblicato da DearCinema il 16 luglio che analizza tutta la fimografia di Kashyap e ne espone pregi e difetti. In questo sito potete ascoltare le canzoni che compongono la colonna sonora di GOW II seguendone i testi in hindi (non lasciatevi impressionare dall'alfabeto devanagari e scorrete verso il basso, sino ai testi in caratteri latini).

The reluctant fundamentalist apre il Festival di Venezia

Mira Nair torna per l'ennesima volta alla Mostra Internazionale d'Arte Cinematografica di Venezia. The reluctant fundamentalist, tratto dall'omonimo romanzo di Mohsin Hamid (Il fondamentalista riluttante, pubblicato in Italia da Giulio Einaudi editore), inaugurerà la prossima edizione della manifestazione, e verrà dunque proiettato fuori concorso in prima mondiale il 29 agosto 2012 nella Sala Grande del Palazzo del Cinema. Nel cast anche Shabana Azmi e Om Puri. Il nuovo direttore del festival, Alberto Barbera, ha dichiarato: 'La Mostra di Venezia è lieta di ospitare nella serata d’apertura un film che propone numerosi spunti di riflessione. È una scelta che sottolinea il ruolo crescente della creatività femminile in tutti gli ambiti della cultura e della società contemporanea. Mira Nair ha realizzato un’esemplare trasposizione cinematografica di un romanzo che affronta il tema, di grande attualità, dei fondamentalismi di ogni ispirazione e natura. Con sensibilità, acutezza e notevole senso dello spettacolo, la regista persegue una difficile scelta di campo, ispirata da profonde motivazioni etiche e morali che, pur scegliendo di confrontarsi con la realtà, ne rifiutano i compromessi e le aberrazioni'. Vi ricordiamo che il montaggio è diretto da Shimit Amin. Nella colonna sonora anche un brano inedito composto da Peter Gabriel. All'adattamento cinematografico ha collaborato lo stesso Hamid. Mira Nair aveva vinto il leone d'oro nel 2011 con Monsoon wedding. Area del sito della Mostra dedicata all'annuncio.

GQ India maggio 2012

E' disponibile in questi giorni nelle edicole italiane il numero di maggio di GQ India con Brad Pitt in copertina. Sito del distributore nazionale Intercontinental.

Pranab Mukherjee è il nuovo presidente indiano

Pare che lo spoglio dei voti sia ancora in corso, ma Pranab Mukherjee, ex ministro delle finanze, è ormai certo di ricoprire la carica di tredicesimo presidente dell'Unione Indiana. Mukherjee era il candidato sostenuto da UPA (United Progressive Alliance), una cordata di forze politiche che includeva anche il partito del Congresso di Sonia Gandhi. Mukherjee il 25 luglio 2012 subentrerà alla signora Pratibha Patil. Hindustan Times

Heroine: locandine

Pochi minuti fa sono state presentate in Twitter le prime due locandine di Heroine, il nuovo lavoro di Madhur Bhandarkar prodotto da UTV Motion Pictures in distribuzione il 21 settembre 2012. Nel cast Kareena Kapoor, Arjun Rampal e Randeep Hooda. Heroine narra la storia di una diva bollywoodiana, pare senza alcun riferimento ad attrici reali. La gestazione del film ha subito diverse battute d'arresto: Kareena, contattata in origine dal regista, rifiutò il ruolo perchè prevedeva alcune sequenze hard. Aishwarya Rai - con la quale la produzione presentò il progetto nel corso di una conferenza stampa organizzata a Cannes l'anno scorso (clicca qui) - dopo una decina di giorni di riprese fu licenziata a seguito dell'annuncio della sua gravidanza. Venne ricontattata Kareena, che questa volta accettò. Qualche mese fa una tragedia adombrò la lavorazione della pellicola: il brutale omicidio di Meenakshi Thapar, che interpretava un ruolo minore. Nei prossimi giorni verrà presentato il trailer del film.


Flashback: your friendly, Bollywood superheroes

Puneet Issar in Superman, 1987
Vi segnaliamo il brillante articolo dedicato alle figure dei supereroi nel cinema hindi pubblicato oggi da CNN-IBN.

Le prime del 27 luglio: Harud

Realizzato nel 2010 e presentato in diversi festival internazionali (fra cui l'Asiatica Film Mediale di Roma nel 2011), finalmente Harud di Aamir Bashir viene distribuito nelle sale indiane. La pellicola tratta l'annosa questione del Kashmir. Sito ufficiale e trailer. Intervista concessa da Bashir a The Hindu.

Le prime del 27 luglio: Kyaa Super Kool Hain Hum

Kyaa Super Kool Hain Hum è la commedia per adulti prodotta da Ekta Kapoor e diretta da Sachin Yardi (sceneggiatore del magnifico Traffic signal). Riteish Deshmukh e Tusshar Kapoor (fratello di Ekta) ricoprono nuovamente i ruoli del fortunato prequel, Kya Kool Hai Hum del 2005. I due sono affiancati dalla bella e brava Neha Sharma, che speriamo consegua con questa pellicola un successo maggiore rispetto al pessimo Crook. Trailer. Video dei brani Dil Garden Garden Ho Gaya e Hum To Hain Cappuccino.

Gattu: recensioni e interviste

The Times of India, ***1/2: 'Mohammad Samad's performance is heart-warming, with wonder in his eyes and playful innocence he grabs all your attention. (...) Director Rajan Khosa has intelligently made a children's film (which has been applauded in the festival circuit) that truly crosses all age barriers. It subtly throws light on compelling issues like child illiteracy and child labour without shouting from terrace-tops or turning into a preachy docu-drama. In one moment the story is purely simple, and in the other it's profound enough to move you, if not theatrically shock you. It's greased with a kind of paradoxical reality, yet, it leaves you upbeat'. Hindustan Times, ***1/2: 'Gattu, directed by Rajan Khosa, is an effortlessly charming, bittersweet film. (...) Mohammad Samad, who plays Gattu, is simply irresistible. (...) Gattu is small in scale, but this is a film with heart'. Rediff, ***1/2: 'The script flows effortlessly and ends at a point where you exit the auditorium with a smile on your face. Setting the story in a small town with the classic plot points, Rajan Khosa narrates his tale skillfully, keeping us involved and alert. Sparing us mush and melodrama he cleverly pulls us into Gattu's world, where we pray for him, we applaud him, we adore him but we don't feel sorry for him. (...) Khosa's skill as a director is evident in the manner the screenplay unfolds, without preachiness or stilted dialogues. (...) The film runs for 82 minutes and the pace doesn't flag even for a single minute. (...) Gattu is a must watch for all but most especially cynics who believe 'there is no hope for any of us'. The Indian Express, ***1/2: 'Rajan Khosa’s Gattu is a charming film which will appeal to both children and adults. Because it doesn’t patronise or talk down to its young cast, nor to its potential viewers. (...) It is so rare to see real children in our movies that Gattu (...) seems like a gift. Share it'. Bollywood Hungama, ***: 'Gattu has gathered remarkable commendation and acknowledgment in the festival circuit. The tale of a youngster who confronts his limits to reach for the sky has been narrated skillfully by Rajan Khosa, though, I wish to add, the pacing slackens intermittently before it reaches its culmination. What charms you is the innocence of the kid, who has the right answers for various questions, even though he may be lying through his teeth. As a raconteur, Rajan Khosa builds a screenplay which is devoid of hackneyed situations and that's truly creditable. Gattu comes to life because of the shining act by the kid essaying the part - Mohammad Samad. He's a delight to watch on screen! (...) On the whole, a film like Gattu speaks to both, the kids and adults. Films like these, which aren't made to appease the box-office, but cater to a different audience, ought to be encouraged'. The Film Street Journal, ***: 'The simplicity and innocence of the lead players combined with a heartwarming plot creates an adorable tale which touches the right emotional notes. (...) The theme is inspiring and sweet as it subtly touches the emotional highs and lows of the boy without getting melodramatic. (...) The main premise of the film is very minuscule and is also very predictable. But that may be overlooked if one keeps in mind the sweet messages that emanate from the film. The film hits the mark due to its crispness and a compact approach'. CNN-IBN, ***: 'Shining a light on such pressing issues as child labor, poverty, and illiteracy, but shrouding them under the cloak of a feel-good story about hope and friendship, director Rajan Khosa delivers a film that’s likely to appeal to both adults and younger audiences. In Mohammad Samad who plays Gattu, Khosa has discovered a pint-sized powerhouse of talent with unmistakable charisma. Endearing and cocky in equal measure, Samad grabs your attention when he’s on screen. (...) It’s the kind of charming film that’ll feature on critics’ year-end lists of movies you should have watched but probably didn’t. Do yourself a favor - don’t miss it'. DearCinema: 'Children’s films in India don’t seem to believe much in experimenting; they work within a prescribed format with certain compulsory elements like an orphaned child who is made to work hard by a cruel uncle, the child’s quest for education and a moral at the end of the story. Nevertheless children’s films deserve some concession; after all there are so few of them getting made and even fewer finding their way to the theatres. Although Gattu works around the regular elements of children’s stories, it turns out to be an endearing tale. (...) The film succeeds in creating the carefree world of a mischievous little boy who gets away with his little tricks on adults to follow his heart. (...) The freshness of the film lies in ridding Gattu of unnecessary naiveté and not presenting him as an innocent victim of circumstances. (...) Gattu is a sweet, feel good tale, worthy of a watch'. NDTV: 'While on the surface Gattu is a breezy blithe and effervescent look-see at the pangs and pin-pricks of growing-up at the grassroots, under the surface it ponders sensibly on the question of raising a poor child with dignity outside the rarefied precincts of a school'. Intervista concessa da Rajan Khosa a DearCinema.